Czy reklama może być groźna?
Czy reklama może być groźna?
Kolorowe spoty telewizyjne, plakaty i ogłoszenia w gazetach – czy za tak niewinną formą przekazu informacji może się kryć jakiekolwiek niebezpieczeństwo? Zdecydowanie tak. Pierwszym, z przynajmniej kilku potencjalnych zagrożeń płynących z reklamy jest wprowadzanie w błąd odbiorcy. Media, wiadomości, reklama pokazują piękną modelkę z niebotycznie długimi rzęsami tłumacząc, iż wszystko to dzięki tuszowi do rzęs o innowacyjnej formule. Nikt w reklamie nie wspomina o drobnym fakcie – modelka ma doklejone sztuczne rzęsy. W innym spocie widzimy równie piękną, szczupłą modelkę, która swoją figurę – wedle zapewnień producenta – zawdzięcza specjalnemu proszkowi dosypywanemu do wody. Nikt nie wspomina o rygorystycznej diecie i hektolitrach potu wylanych podczas forsownych ćwiczeń fizycznych. Kolejnym całkiem poważnym zagrożeniem jest wzbudzanie w odbiorcach nadmiernych potrzeb konsumpcyjnych. Kupujemy coraz więcej, często całkiem niepotrzebnych produktów. Telewizor kupiony kilka lat temu koniecznie trzeba wymienić na najnowszy model, najbardziej zaawansowany technologicznie, tylko po to, żeby za następnych kilka lat nabyć telewizor jeszcze bardziej nowoczesny.