|  | 

Fajne stare gry

F-22 Lightning 3

F-22 Lightning 3
0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)

Myśliwiec F-22 jest jednym z najbardziej potężnych maszyn, jakie mają znaleźć się w powietrzu, w służbie Stanom Zjednoczonym. Dlatego zdecydowałem się, że na początek przedstawię Wam trochę informacji nt. tego śmiertelnika.
Kilka słów o F-22…

Jako pierwszy i dotychczas jedyny myśliwiec piątej generacji, F-22 był projektowany jako następca F-15 Eagle. Szybki, trudny do wykrycia i potężnie uzbrojony, zapewni przewagę w powietrzu w przeciągu najbliższych dziesięcioleci. Jego zaawansowana awionika tworzy wcześniej nie osiągalny obraz sytuacji w powietrzu, pozwalając pilotowi skupić się na wykonaniu misji a nie na obsłudze radaru.
F-22 wykorzystuje dwa silnika Pratt&Whitney; F119-PW-100 o sile ciągu 35000 funtów do osiągnięcia „Supercruise”, czyli lotu z prędkością naddźwiękową bez użycia dopalacza. Paliwo spalane jest bardziej efektywnie, co pozwala F-22 dłużej pozostawac w powietrzu i zminimalizować emisję promieniowania w paśmie podczerwonym. Dzięki zastosowanemu dwuwymiarowemu systemowi wektorowania ciągu, zintegrowanemu systemowi kontroli napędu i dużej powierzchni nośnej, F-22 prezentuje bezprecedensową zwrotność.
Zbudowany w nowoczesnej technologii „Stealth” jak niewidzialny bombowiec B-2, F-22jest prawie niewykrywalny dla obecnych systemów radarowych. Kadłub zbudowany z zaawansowanych kompozytów i materiałów pochłaniających promieniowanie radarowe oraz wewnętrzne luki na uzbrojenie, powodują, że czynny przekrój radarowy F-22 jest tysiąc razy mniejszy niż większości samolotów myśliwskich. W połączeniu z komputerem o mocy obliczeniowej dwu superkomputerów Cray, F-22 daje pilotowi możliwość namierzania i zniszczenia celu zanim sam zostanie wykryty. Zdolny do przenoszenia pocisków średniego zasięgu wykonywania precyzyjnych ataków na cele naziemne i przenoszenia niszczycielskiej bomby termonuklearnej B61, F-22 jest nie do pobicia…

A jak wygląda gra?

Jak to bywa w każdym symulatorze i nie tylko na wstępie wita nas INTRO. Całkiem, przyzwoicie skompresowany film umożliwia nam bliższe zapoznanie się z F-22. Poznajemy jego kształt, podziwiamy manewry z użyciem tego myśliwca. Rzeczywiście jest to szybka i co ważniejsze w tej branży, zwrotna maszyna. Ciekawe jak zachowałyby się modele Migów w konfrontacji z tym cackiem.
INTRO to jednak nie wszystko, nagle błysk, świst- skończyło się. Jestem pod wrażeniem już ściskam kurczowo drążek (który okazał się być kijem od szczotki) i pomykam dalej w pogoni za właściwą grą. Rozbudzone zmysły gorączkowo poszukuję szybkiej rozgrywki (Single Mission). Jest już ją znalazłem, ale oprócz niej są również:

  • Kampanie- 6 teatrów działań: Jordan/Syria, Filipiny, Algeria, Półwysep Kola, Czad/Sudan, Indonezja, na które przypada po kilka misji (od 7-8). Misje są zróżnicowane, co oczywiście wpływa na atrakcyjność gry. Każdy teatr działań jest inny od poprzedniego, nie tylko ze względu na oprawę graficzną, ale również ze względu na rodzaj zadania do wykonania.

  • NovaWorld- czyli nic innego jak rozgrywka w sieci za pomocą Internetu. Możemy pograć aż ze 128 (!) graczami jednocześnie. Możecie wybrać kilka typów rozgrywek, należą do nich:

  • DeathMatch, walczysz do końca z każdym pilotem, poszukującym zestrzeleń lub śmierci. Wszyscy gracze startują na różnych lotniskach, leżących w kole o średnicy 80 mil morskich. Zaraz po starcie każdy z graczy jest nietykalny przez pierwsze 45 sekund.
    Podczas tej rozgrywki nie ma celów naziemnych, pozostają jednak cele powietrzne. Pamiętajcie również, że po wylądowaniu możecie ponownie uzbroić swoją maszynę i napełnić zbiorniki waszego F-22 paliwem.

  • RAW, rozgrywka podobna do DeathMatch, lecz cele są trochę inne. Zadanie do wykonania: zniszczyć bazę przeciwnika, w tym celu należy osłaniać własne bombowce, które lecą w kierunku bazy przeciwnika. Dodatkowo trzeba chronić własne bombowce i samoloty AWACS, przed myśliwcami wroga. Dobrą metodą jest niszczenie wrogich samolotów AWACS, które zajmują się skanowaniem przestrzeni za pomocą silnego radaru.

  • Cooperative, misja, w której będzie uczestniczyło 8 graczy. Wykonanie zadania będzie wymagało ciągłej współpracy ze strony każdego z graczy.

Warto również wspomnieć o możliwości ustawienia parametrów gry w menu głównym. Dostępne do modyfikacji są takie parametry jak:

  • rozdzielczość gry (od 640×480 do 1024×768),

  • opcja wyświetlania gry na pełnym obszarze monitora,

  • uaktywnienie wspomagania 3D (3D acceleration),

  • kolor 16 lub 32-bit,

  • dystans z jakim będą wyświetlane tekstury,

  • ilość pamięci zaangażowanej w wspomaganie gry,

Te i jeszcze inne opcje pomogą Wam dostosować grę do waszych indywidualnych upodobań.

Uzbrojenie

F-22 posiada sporo miejsca na podwieszenie uzbrojenia różnej maści i koloru. Naszą maszynę wyposażamy w rakiet typu:

  • powietrze- powietrze: AIM-9M Sidewinder, AIM-120C AMRAAM
  • powietrze- ziemia: AGM-88 HARM

  • bomby: GBU-31,32, BLU-109/B, B61 Bomba Termonuklearna

  • materiał zakłóceniowy (Chaffy, Flary)

  • Działko M61A2 Vulcan -6000 strzałów na minutę

  • dodatkowe zbiorniki paliwa

Asortyment jest bogaty, jest z czego wybierać, ale pamiętajcie, że uzbrojenie myśliwca dokonuje się pod kątem misji. Jedna misja będzie wymagała dużej ilości rakiet air-to-air, inna rakiet air-to-ground, a inna zmusi Was żebyście zabrali więcej paliwa.
Każda z broni obsługiwana jest przez inne przyrządy awioniki. Praktycznie całą obsługa jest zautomatyzowana, co czyni obsługę bardzo prostą. Każda z broni ma również inne przeznaczenie oraz zasięg. Nie oczekujcie więc, że zestrzelicie wyrzutnię rakiet pociskiem typu Sidewinder. Obsługa jest ułatwiona jeszcze przez inny fakt, F-22 posiada bardzo silny komputer pokładowy, który dokonuje szybkich obliczeń trajektorii lotu namierzonego celu (jeśli chodzi o cel powietrzny) i rakietę można „odpalić” zanim nasz przeciwnik poczuje że jest namierzony. Podobnie jest z celem naziemnym.

Grafika i muzyka

Tu muszę pochwalić twórców gry, gdyż oba składniki gry stoją na wysokim poziomie. Grafika jest istnym arcydziełem, szczególnie tekstury, którymi pokryty jest teren, nad którym przyszło nam latać. Naprawdę, to istny majstersztyk, gdy przyjrzycie się, to dostrzeżecie trójwymiarowość tych tekstur. Jedyna wada, która mnie trochę irytuje, to podzielony obszar na kilka tekstur w taki sposób, że widać linie je łączące. Niestety o ile pamiętam nie widziałem gry, w której byłoby inne rozwiązanie. Dużą zaletą krajobrazu jest realność środowiska, w którym przebywamy. Czy jesteśmy na kilku tysiącach metrów czy tylko na kilku to teren wygląda inaczej, skalowane budynki i inne obiekty są wykonane w odpowiednich proporcjach.
Także samolot jest wykonany z pieczołowitą starannością, widać to na screenach obok. Rakiety zostawiają smugi, chmury nie są stateczne, modele wrogich samolotów również wykonane są starannie, kokpit naszego myśliwca jest jak żywcem wzięty.
Co do muzyki, to też należą się słowa uznania. Szczególną moją uwagę zwróciły odgłosy które słyszymy w głośniku. Dźwięk silnika naszej maszyny nie przyprawił mi bólu uszu, więc jest do zaakceptowania.

O samej grze…

Misji jest dużo, więc macie szansę wyszkolić się na naprawdę dobrego pilota. Wrogowie posiadają dobre umiejętności, ale nie bez powodu nasz samolot naszpikowany jest masa urządzeń elektronicznych. Rzeczywiście, autopilot, różne tryby nawigacji czy też urządzenia wspomagania walki z wrogiem ułatwiają nam życie w taki sposób, że możemy skupić się na celu misji.
Odnośnie realizmu, to gra jest zachwalana jako jedna z tych, które szczycą się wysokim jego poziomem. Szczerze mówiąc, nie jestem pilotem, ani nawet oblatywaczem, więc kwestie realizmu pilotażu zostawię innym… Mogę jedynie stwierdzić, że samolot wlecze się jak na maszynę, która leci z prędkością większą od prędkości światła. Na filmach wygląda to zupełnie inaczej (nawet w tytułowym INTRZE). Więc jeśli chodzi o tą sferę realności, to coś jest chyba nie tak.
Żeby nabrać wprawy, musicie wylatać kilka godzin, bo z początku możecie się pogubić w awionice a w szczególności w obsłudze radaru.
Reasumując, panowie ( a może i panie?) z NovaLogic wykonali kawał dobrej roboty. Gra wspaniale prezentuje się od strony graficznej jak i dźwiękowej. Dodatkowym atutem jest wspomaganie dla takich urządzeń jak pedały lotnicze (sterowanie orczykami), przepustnicy oraz ….czegoś co nazywa się „Voice-over-Net”. Czyli komunikacja dla osób, które zdecydowały się na rozgrywkę po sieci Internet i potrzebują kontaktu nie tylko wzrokowego. To rozwiązanie po raz pierwszy widzę właśnie w tej grze.

Zachęcam wszystkich do symulacji myśliwca F-22, może będziecie pierwsi na liście „debeściaków”, która zawsze wisi w męskiej szatni.

Wymagania sprzętowe (minimalne): P200MMX, 32 MB, karta graficzna z 4MB zgodna z D3D, karta dźwiękowa zgodna z SB16, CD-ROMx12, Win95/98.

Wymagania sprzętowe (zalecane): PII 350MHz, 128MB, akcelerator 3D drugiej generacji (Glide bądź D3D), karta dźwiękowa zgodna z SB16,CD-ROMx32, Win95/98

Wszystkich zainteresowanych chcę poinformować, że gra p.t. „F-22 Lightning” jest dystrybuowana przez firmę Mirage Media.

f-22-lightning-3

ABOUT THE AUTHOR

Podobne wpisy:

  • Expendable

    Expendable

    Nareszcie wielbiciele strzelanek mogą odetchnąć z ulgą. Za moment zapoznam was z nowym produktem który wymęczyli panowie z firmy Rage, a jest to „Expendable”. Chyba należy wam się parę słów o co w tej gierce chodzi. Mamy przełom XXV wieku, czyli zwolennicy gier z przyszłości to coś dla was, ale i nie tylko. Nasza ludzka

  • Excalibur 2555 AD

    Excalibur 2555 AD

    Excalibur – miecz legendarny, którego stal spowija moc olbrzymią. To symbol prawowitej władzy w opoce Rycerzy Okrągłego Stołu i ich króla, Sir Artura. Miecz, dla którego powstała gra… Pierwsze wzmianki o królu Arturze pochodzą z łacińskiej kroniki Nenniusa z VII wieku. Mówią one o władcy, który żył na przełomie V i VI wieku i sprawiedliwie